Hoe breng je 84 vanwege corona gestrande campers terug naar Nederland?

Karel Pelgrim, Aon’s account executive voor NKC

NKC, Aon en a.s.r. zorgden samen voor de repatriëring vanuit Marokko “In maart 2020 waren vijf groepen Nederlandse vakantiegangers met in totaal 84 campers op rondreis door Marokko”, vertelt Karel Pelgrim, Aon’s account executive voor NKC. NKC is de grootste camperclub van Europa en tevens de organisator van deze rondreizen. “Op dat moment werden vanwege de corona-uitbraak de ferry’s plotseling uit de vaart gehaald, waaronder die tussen Marokko en Spanje. De 160 gestrande camperaars wilden graag zo snel mogelijk het land verlaten en huiswaarts keren. Gelukkig konden zij nog terugvliegen naar Nederland, maar ze moesten wel hun camper achterlaten. De NKC heeft er in samenwerking met Aon en a.s.r. voor gezorgd dat zij hun dierbare bezit weer ongeschonden terugkregen”. Code oranje gooit roet in het eten “Het grootste deel van de campers was verzekerd via de NKC. Zij zijn tevens verzekeringsadviseur en plaatsen hun verzekeringen via de bemiddeling van Aon bij verzekeraars. In dit geval bij onze volmachtpartij One Underwriting. We hebben gezamenlijk een plan gemaakt en zijn direct aan de slag gegaan. Aanvankelijk bestond het idee om de campers tijdelijk op een veilige plek te stallen. Zodra het weer mogelijk zou zijn, zouden de mensen terugvliegen naar Marokko. Dan zouden ze zelf – na een uitgebreide check van monteurs – terug kunnen rijden naar Nederland. Maar helaas, het reisadvies voor Marokko bleef ‘code oranje’, dus moesten we naar een andere oplossing zoeken.” Een nieuw plan Transportorganisatie Broekman Logistics werd ingeschakeld om de campers naar Nederland te verschepen. Vooraf waren er heel wat vragen die eerst beantwoord moesten worden: hoe komen de campers van de camping in Marrakesh naar de haven in Casablanca? Kan en mag Broekman doorvaren naar Amsterdam, terwijl ze normaal niet verder gaan dan Antwerpen? Hoe zit het met de verzekering als het schip met alle campers zinkt? Karel: “We moesten schakelen met ontzettend veel partijen: de Nederlandse ambassade in Marokko, de lokale vervoerders, de transportorganisatie en alle betrokken verzekeraars. Het was een heel traject, maar ik denk dat we er samen in geslaagd zijn om rust te creëren voor de betrokken NKC-leden en de risico’s zo veel mogelijk te beperken.” Prachtig Sinterklaascadeau Op 26 november was het dan zover: alle campers werden in de haven van Casablanca op het schip naar Nederland geladen. Op 2 december kwamen ze aan in Amsterdam en op 5 december konden de eigenaren hun lang gemiste campers ophalen in de haven. Voor hen was dit natuurlijk een prachtig sinterklaascadeau. “Ik denk dat dit een mooi voorbeeld is van hoeveel je kunt bereiken met een goede samenwerking”, blikt Karel terug. Om de kosten van de repatriëring enigszins betaalbaar te houden, hebben we voor de NKC-verzekerden een coulanceregeling opgetuigd. Onze gezamenlijke visie is dat we de camperaars willen ontzorgen. Dat hebben we met deze actie mooi kunnen bewijzen. Ik denk dat we als Aon hebben laten zien dat wij veel meer voor onze klanten betekenen dan alleen het regelen van een verzekeringspolis.”